Prezentuję konspekt lekcji matematyki w klasie II gimnazjum, na której uczniowie zapoznają się za pomocą pomiarów z pochodzeniem liczby Pi.
Pomysł lekcji zrodził się ze spostrzeżenia, że uczniowie, spotykając się po raz pierwszy w cyklu gimnazjum z pojęciem okręgu, często mają problemy z oswojeniem bardzo abstrakcyjnej dla nich liczby
, mimo że podaje się im właściwą jej definicję. Można to zmienić poprzez zastosowanie poglądowych metod przyswajania wiedzy, czyli kontakt z rozmaitymi okręgami, ukrytymi w kształtach przedmiotów.
Konspekt lekcji matematyki
w klasie II gimnazjum Temat lekcji: W poszukiwaniu liczby Pi. Cel lekcji: Zapoznanie uczniów z pochodzeniem liczby
Π Cele operacyjne: (uczeń powinien)
- znać: znać pojęcie długości okręgu (obwodu koła); pojęcie średnicy okręgu.
- umieć: praktycznie odnaleźć wskazane pojęcia na przykładach przedmiotów, zawierających w swym kształcie okrąg; dokonać precyzyjnych pomiarów danych przedmiotów; właściwie zastosować się do podanych przez nauczyciela instrukcji; dobrać odpowiednie narzędzia w celu wykonania precyzyjnego pomiaru.
Zasady nauczania: Zasada aktywnego i świadomego uczestnictwa ucznia w procesie dydaktycznym;
Metody nauczania: metoda poglądowego poznania;
Formy pracy: Praca w grupach.
Pomoce dydaktyczne: rozmaite narzędzia do pomiaru, karty pracy, kalkulatory, przedmioty, w których kształcie znajduje się okrąg.
Przebieg lekcji: I. Czynności przygotowawcze:
- Sprawdzenie listy obecności;
- Zapisanie tematu lekcji;
- Przypomnienie poznanych na ostatnich lekcjach wzorów na długość okręgu i pole koła.
- Określenie celów lekcji.
II. Lekcja właściwa:
Uczniowie zostają podzieleni na grupy i dokonują wyboru osoby, będącej ich reprezentantem –liderem, zadaniem lidera grupy będzie nanoszenie wyników pracy grupy na karty pracy, a później przedstawienie tychże wyników przy podsumowaniu wykonanego zadania.
Każda z grup otrzymuje po kilka przedmiotów okrągłych kształtów i zadaniem uczniów jest dokonanie pomiaru obwodu i średnicy każdego z przedmiotów, aby następnie w wyniku ich dzielenia otrzymać przybliżenie liczby
Π.
Pomysł lekcji zrodził się ze spostrzeżenia, że uczniowie, spotykając się po raz pierwszy w cyklu gimnazjum z pojęciem okręgu, często mają problemy z oswojeniem bardzo abstrakcyjnej dla nich liczby
Π, mimo że podaje się im właściwą jej definicję, ale poprzez „namacalny” kontakt z rozmaitymi okręgami, ukrytymi w kształtach przedmiotów, liczba
Π ulega „odabstrakcyjnieniu”. Duże znaczenie mają także realizowane przy okazji cele operacyjne; uczniowie są zmuszeni pogłówkować, aby optymalnie dokonać pomiaru i wybierać odpowiednie narzędzia.
No i wreszcie nie bez znaczenia jest sposób utrwalania pojęć: obwodu (w sensie ogólnym) i średnicy, bo poprzez najlepsze z możliwych, czyli poglądowe ich poznanie.
Na zakończenie lekcji, o ile czas pozwoli, zaplanowałam „poczęstowanie” uczniów szczyptą literatury, przejawiającej nieobojętność wobec tej szczególnej liczby –wiersz Wisławy Szymborskiej „Liczba Pi”, jak i również pokazać sposób uzyskiwania ułamka, dającego dosyć dokładne przybliżenie
Π –jako ciekawostkę.
III. Podsumowanie lekcji i zadanie pracy domowej.
opracowała: Barbara Bomba